Klejenie Wydruków

Awatar użytkownika
Revo7
Posty: 211
Rejestracja: 22 sie 2016, 12:00
Lokalizacja: WLKP
Kontaktowanie:

Klejenie Wydruków

Postautor: Revo7 » 10 paź 2016, 6:55

Witam, wiem ze tematów już troche na ten temat powstało jednak w Fabryce dobrze żeby takowy też był. Tak więc prosiłbym o podzielenie się wiedzą jak sklejać drukowane elementy - ZE SOBĄ. Czyli złożone druki kleić w całość.

do PLA jedni piszą że Cyjanoakrylowy klej (gęsty daje większą możliwosc korekty ?) albo czytałem opinie ze wikol (do drewna) również daje sobie rade - ale pewnie pozostawia "przebarwienia/przybrudzenia" ?

Co stosujecie jak sie sprawdza ? jako skleić odstawić na półkę oraz w wersji kiedy element musi "pracować" ?

Przy okazji czym kleicie ABS ? (sok ABS ? - aceton rozpuszcza wiec mozna wiecej szkody zrobić niż pożytku ?)
it is what it is

Awatar użytkownika
Kopytko
Posty: 964
Rejestracja: 19 kwie 2016, 17:04
Lokalizacja: Oleśnica
Kontaktowanie:

Re: Klejenie Wydruków

Postautor: Kopytko » 10 paź 2016, 7:07

Ja do wszystkich plastikow uzywam kleju CA plus przyspieszacz.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.

Awatar użytkownika
Revo7
Posty: 211
Rejestracja: 22 sie 2016, 12:00
Lokalizacja: WLKP
Kontaktowanie:

Re: Klejenie Wydruków

Postautor: Revo7 » 10 paź 2016, 8:39

jak z wytrzymałością takich wiązań ? stosujesz to tylko na gładką powierzchnie ? matowisz / szlifujesz obszar przed klejeniem ?
it is what it is

Awatar użytkownika
Kopytko
Posty: 964
Rejestracja: 19 kwie 2016, 17:04
Lokalizacja: Oleśnica
Kontaktowanie:

Re: Klejenie Wydruków

Postautor: Kopytko » 10 paź 2016, 9:09

szczerze zero przygotowania, nie bawiłem się w jakieś super estetyczne klejenie, a bardziej mi zależało na szybkości wiązania i pełnej twardości klejenia. szlifuje się fajnie bo klej od razu po psiknięciu zamienia się w skamielinę, kolor bezbarwny. czasem jak przegnie się z przyspieszaczem to robi się biały nalot. polecam wypróbować w botlandzie koszt kleju i przyspieszacza kilkanaście zł.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.

Awatar użytkownika
virgin71
Posty: 407
Rejestracja: 19 kwie 2016, 21:27
Kontaktowanie:

Re: Klejenie Wydruków

Postautor: virgin71 » 10 paź 2016, 13:43

Ja wszystko kleję teraz kropelką żel:)

Awatar użytkownika
dziobu
Posty: 353
Rejestracja: 22 wrz 2016, 16:17
Kontaktowanie:

Re: Klejenie Wydruków

Postautor: dziobu » 10 paź 2016, 16:00

Polecam dwa rozwiązania:
1. Aceton do klejenia ABSu: pędzlem (jakiś zwykły, polecam modelarski i NIE plastikowy) nakładamy aceton na powierzchnie klejone a reszta jak z innymi klejami. Aceton ładnie topi ABS więc klejenie przeważnie wychodzi mocniejsze niż sam wydrukowany model. Powierzchni nigdy nie wyrównywałem bo mi się nie chciało ;)
Trzeba tylko pamiętać żeby nie upaprać acetonem części modelu które mają zostać ładne - wszędzie gdzie był aceton będzie biały nalot.
Druga sprawa to parowanie - odkrywcze to nie będzie ale aceton paruje. Dlatego, by zachować jakość powierzchni, dobrze zorganizować jakiś nawiew na model. Z plusów - szybko schnie, jest tani i zapewne każdy go już ma.

2. Do klejenia wydruków i/lub ich naprawy polecam drukarkę 3D ;)
Posiadam taką oto zabawkę: http://img.banggood.com/thumb/water/oau ... d44139.jpg (konkretnie taki model, z ekranem OLED). Można tym załatać każdą dziurę w modelu, można "dosmarkać" plastiku tam gdzie wydruk się nie udał lub w obróbce coś nie wyszło. Często drukuję "karbonem" (ColorFabb XT-CF20) i można śmiało zalać otwór żeby go np przesunąć ;) Obróbka jest taka jakby pierwotnego otworu nigdy nie było.
Klejenie warstw idealne - jak przy druku. Działa dla PLA, ABS i twardych flexów (PLA flex - OK, guma - to różnie, NinjaFlex - nie potrafię). No i można tym kleić elementy lub np wypełnić szczeliny pomiędzy już sklejonymi. No i tak można spożytkować resztki filamentów.
Jeśli by już komuś taki pomysł się spodobał to zdecydowanie odradzam zakup wersji "3Doodler", "3Doodler 2.0". Są drogie i masakrycznie wolne.
I uprzedzam (to dotyczy mojej) że moja chodzi dość nierówno i ponoć jest to cecha tego modelu. Słychać że silnik działa nierówno i wypływający plastik jest delikatnie pofalowany. Ale nie ma to znaczenia ani do zabawy (rysowania w powietrzu) ani klejenia detali.
Pozdrawiam
Paweł

Moje twory w 3D

Awatar użytkownika
WillingMagic
Posty: 91
Rejestracja: 25 kwie 2016, 20:44
Kontaktowanie:

Re: Klejenie Wydruków

Postautor: WillingMagic » 10 paź 2016, 18:05

Klejenie acetonem abs? :LOL: Jeśli użyjesz czystego to miejsce łączenie będzie kruche. Zamiast acetonu lepiej użyć benzenu lub toluenu.

Awatar użytkownika
Krzysztof
Administrator
Posty: 2859
Rejestracja: 19 kwie 2016, 14:03
Lokalizacja: Darłowo
Kontaktowanie:

Re: Klejenie Wydruków

Postautor: Krzysztof » 10 paź 2016, 18:17

Swego czasu kleiłem ABS "sokiem ABS-owym" zrobionym z rozpuszczonego acetonem filamentu (w tym samym kolorze). Używałem też do szpachlowania - łączenia wydawały się być mocne, aczkolwiek jakoś nigdy tego nie testowałem na wytrzymałość.

Awatar użytkownika
dziobu
Posty: 353
Rejestracja: 22 wrz 2016, 16:17
Kontaktowanie:

Re: RE: Re: Klejenie Wydruków

Postautor: dziobu » 10 paź 2016, 20:28

WillingMagic pisze:Klejenie acetonem abs? Jeśli użyjesz czystego to miejsce łączenie będzie kruche. Zamiast acetonu lepiej użyć benzenu lub toluenu.

W sumie połamałem kilka detali już sklejonych i zapamiętałem tylko tyle ze klejenie rozpadało się jako ostatnie. Będę testował plastiki w najbliższym czasie to, jeśli dojdę do etapu klejenia, sprawdzę dokładnie co i jak i wrzucę stosowne fotki.

Inviato dal mio YD201
Pozdrawiam
Paweł

Moje twory w 3D

Awatar użytkownika
Revo7
Posty: 211
Rejestracja: 22 sie 2016, 12:00
Lokalizacja: WLKP
Kontaktowanie:

Re: Klejenie Wydruków

Postautor: Revo7 » 11 paź 2016, 6:27

wracając do PLA rozumiem że Cyjanoakryl to najlepsza metoda ?

w kwestii doprecyzowania jakiej gęstości kleju używacie - tzn różni sie czas utwardzania - ale znacząco ? poza kropelką (rzadki?) nie używałem innych wiec nie mam odniesienia.
it is what it is


Wróć do „Obróbka wydruków”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość